home / nieuws / ICT-studenten van de Tech Campus zijn digitale problemen voor

ICT-studenten van de Tech Campus zijn digitale problemen voor

21 december 2022

Verschenen in OnderNamen | 12 december 2022

Een website of een app ontwikkelen? Een hack voorkomen? Een vastgelopen computer weer aan de praat krijgen? ICT-studenten van de Tech Campus van ROC Midden Nederland helpen ondernemers er graag mee. Het woord is aan vier studenten en vier docenten. 

Internet op zee 

Lars van Oostrum is derdejaars student Expert IT Systems & Devices (niveau 4). Hij liep stage bij een bedrijf dat gespecialiseerd is in het aanleggen van alles wat een stekker heeft op een superjacht. Lars: ‘We begonnen ’s morgens met checken of er online aanvallen waren geweest. Je zag dan ook wie wat gegoogled had aan boord van een jacht. Soms was het nodig om websites te blokkeren. Op zee kan er zomaar iets uitvallen.’ Hoe is een jacht verbonden met internet? Lars: ‘Op het dak van een jacht zit een dome, een soort bol, die zorgt voor de verbinding.’

Hoe veilig is een website?

‘Alle ondernemers hebben een website en een computersysteem. Onze studenten bouwen deze systemen en kijken daarbij naar de beveiliging, zoeken lekkages en zwakke punten op en komen met een passende oplossing’, vertelt docent Nawzad Delawi met trots. Bij de opleiding Expert IT Systems & Devices wordt projectmatig gewerkt. derdejaars student Tijmen van der Heijden: ‘We zijn op het moment bezig met een website ontwikkelen. Zo’n website moet goed beveiligd zijn, anders kan iedereen erin en kunnen privacygevoelige gegevens, zoals adressen en bankrekeningnummers, op straat komen te liggen. Veel mensen bouwen zelf een website met WordPress, waarin alles al een beetje voorgekauwd is. Een nadeel hiervan is, dat deze vanaf het begin niet veilig is.’ Docent Willem Harthoorn: ‘Na de opbouw en de beveiliging van de website, wordt de website getest en proberen andere studenten binnen te dringen. Dat is het tweede deel van het project. We werken met servers die gedoneerd zijn door het bedrijfsleven en daar zijn we heel blij mee.’

Software developer

Hoeshna Bholai is dit collegejaar begonnen aan de opleiding Software Developer (niveau 4). Hoeshna: ‘Je leert hoe je software voor apps en webshopapplicaties maakt. Met programmeren ben ik in mijn vorige opleiding al bezig geweest. Ik werk in HTML/CSS
(één van de programmeertalen) en vind het leuk om websites te maken en met anderen samen te werken.’ Docent Jim Dunk: ‘Het is een nieuwe manier van modulair lesgeven waarmee we dit jaar bij de opleiding Software Developer zijn begonnen. Studenten hebben invloed op hoe hun opleiding eruitziet, hoe lang ze erover doen en op welk moment ze op stage gaan. Concreet mag dit vanaf een bepaald niveau en dat kan een voordeel zijn voor een stagebedrijf. Stagiaires komen in een redelijk vroeg stadium van hun opleiding binnen en kunnen beter meegroeien met het bedrijf. Hier op de Tech Campus simuleren we een bedrijf met vaste werktijden en een gedragscode met werknemersvaardigheden.’ De foto’s bij dit artikel zijn gemaakt op de werkvloer van de Tech Campus. De gedragscode is vertaald naar een opvallende banner en bestaat uit elf punten, waaronder “Iedereen is uniek”, “Durf te dromen”, “Gedraag je professioneel” en “Gebruik je devices smart”.

Coaching op de werkvloer

Eerstejaars student Thomas van Sprang bezocht eerst een open dag op de Tech Campus en koos daarna voor de opleiding Software Developer. Zijn je verwachtingen uitgekomen? Thomas: ‘Ja, op de open dag had ik het idee gekregen dat je hier je eigen tempo kan bepalen en dat sprak me aan. We krijgen workshops. Je leert samen met medestudenten, leert pro-actief te zijn en vragen te stellen aan docenten.’ Docent Wytze Bijleveld: ‘Naast coaching op de werkvloer bieden we workshops over bepaalde thema’s aan, zoals programmeertaal.  De methode is gestoeld op community-vorming, omdat dat in een bedrijf gevraagd wordt. Je zoekt eerst dingen zelf uit, daarna samen en tot slot raadpleeg je een docent.’ Een week na dit interview zijn de eerste perioderesultaten bekend en die zullen er boven verwachting goed uitzien.

Smart technologie

‘We zijn ook bezig met smart technologie. Slimme apparatuur communiceert op afstand met elkaar en is verbonden met internet. Daar zitten kwetsbaarheden in, mensen kunnen er op afstand bij, er kunnen gegevens worden uitgehaald. Studenten moeten hiermee leren werken en zwakheden eruit halen die in alle onderdelen zitten’, vertelt docent Nawzad Delawi. Voor dit onderdeel werkt de Tech Campus in samenwerking met het bedrijfsleven en overheden aan de uitstroomprofielen Cybersecurity Specialist en Cloud Engineer. Het interview is ten einde, het is tijd voor de fotosessie. Een ding is overduidelijk: de kennis, het enthousiasme en vooral ook de heldere uitleg van deze studenten en docenten is meer dan nodig in een wereld die zich steeds verder digitaliseert. 

www.rocmn.nl | www.tech.rocmn.nl | www.bouweninterieur.rocmn.nl | www.ict.rocmn.nl | www.automotive.rocmn.nl