Jack: ‘De deelnemers zijn slim, leren daardoor heel snel, zijn serieus en werken geconcentreerd. Een hele goede sfeer om nieuwe, soms ingewikkelde technische skills goed aan ze te leren. Soms vereist het lesgeven bij ITvitae een andere aanpak dan de programmeer- en AI-lessen die onze docenten verzorgen in het HBO- en MBO-onderwijs, maar onze docenten vinden dat alleen maar leuk.’
Chantal beaamt dit: ‘Daarom geven wij de deelnemers de persoonlijke begeleiding die nodig is ze daadwerkelijk aan een baan te krijgen met markconform salaris. Soft skills, zoals solliciteren, interactie op de werkvloer en persoonlijke ontwikkeling zijn een heel belangrijk onderdeel van het traject. Deelnemers zijn bij de start vaak stil, onzeker of op zichzelf gericht. Je ziet ze echt opengaan en persoonlijk groeien tijdens de opleiding. We geven daarom alleen live op locatie les, want we moeten zien hoe het met ze gaat en wat ze nodig hebben.’
ITvitae is gespecialiseerd in het opleiden, coachen en bemiddelen van mensen met neurodivergent talent en ze te laten meedraaien in de maatschappij. Dit vraagt om een samenwerking tussen de student, de werkgever en ITvitae. ‘Na de opleiding krijgen de kandidaten een uitzendovereenkomst met ITvitae voor 18 maanden, waarin een jobcoach vanuit ITvitae beschikbaar is om de kandidaat en werkgever te ondersteunen. Het doel is dat de studenten na deze periode de overstap maken en in dienst treden bij de werkgever.’
Talent behouden
CodeCafé biedt trainingen aan voor toonaangevende ICT-opleiders, biedt gespecialiseerd ICT-onderwijs voor zowel mbo- als hbo-instellingen en ze ontwikkelen ICT-traineeships op maat die ze zelf doceren en specifiek afstemmen op de behoeften van bedrijven. ‘We merken al langer dat bedrijven zoeken naar IT’ers, waaronder programmeurs. Het scholen van nieuw talent, niet alleen neurodivergent, draagt in onze ogen bij aan het oplossen van het tekort. Maar dat hoeft niet altijd een IT’er te zijn die iets programmeert om het werk efficiënter te maken. Neem bijvoorbeeld arbeidscontracten. Veelal zijn deze hetzelfde opgesteld, met een aantal variabele gegevens zoals specifieke werkeisen of salaris. Als de HR adviseur de basisbeginselen van programmeren leert, is er in principe geen IT’er voor nodig om die contracten geautomatiseerd te verwerken. Volgens ons zit er veel IT-arbeidspotentieel in de bedrijven zelf.’
Chantal: ‘We hebben met CodeCafé fijne korte lijnen en bieden maatwerk aan de studenten. Een groot deel van hen is nu in dienst bij een bank, overheidsorganisatie of zorgverzekeraar. Daar zijn we uiteraard heel trots op. We zouden graag zien dat meer bedrijven mensen met autisme een kans geven, het zijn echt hele fijne en betrouwbare collega’s. We zijn nog op zoek naar werkgevers voor afgestudeerden uit de 2e groep, dus ik nodig hierbij graag bedrijven uit contact met me op te nemen!’.
CodeCafé komt graag met meer bedrijven en scholen in contact om de mogelijkheden te bespreken voor het inzetten van ICT-docenten of het aanbieden van ICT-opleidingen. ‘Dit omvat niet alleen programmeren, maar strekt zich ook uit tot innovatieve gebieden zoals AI, cyber security, data-analyse, extended reality, game development en veel nog meer,’ aldus Jack.
U-TECH meerwaarde
Zowel CodeCafé als ITvitae zien beide kansen om de problemen op de ICT arbeidsmarkt -voor een deel- op te lossen: ga op zoek en behoud IT-talent in je bedrijf door ze korte en gerichte opleidingen aan te bieden in IT en TECH. Of zet neurodivergent talent in op IT functies. ‘Wij kwamen met elkaar in gesprek op een UWV congres. Door U-TECH is het voor ons beide nu veel makkelijker om met bedrijven in contact te komen en onszelf en onze opleidingen verder te ontwikkelen. En tegelijkertijd een steentje bij te dragen aan het oplossen van het arbeidstekort.’