Artikel 26 juni 2023 gepubliceerd op OnderNamen
Als iets de afgelopen jaren duidelijk is geworden, dan is het dat de wereld, en het bedrijfsleven voorop, niet meer zonder ICT kan. We digitaliseren er op los en met ontwikkelingen als AI worden de mogelijkheden alleen nog maar eindelozer. Hoe zorg je dat je als ondernemer de bomen door het digitale bos blijft zien?
We zijn op bezoek bij ROM Utrecht Region, waar we in gesprek zijn met Marjolijn Zwetsloot, directeur van U-TECH community en Frederique Zonnevylle, business developer Innoveren bij ROM en projectmanager van de AI Hub Midden Nederland, één van de zeven regionale Hubs van de Nederlandse AI coalitie, plus verantwoordelijk voor een werkpakket van Digital Hub Noordwest (EDIH NW). Vanuit U-TECH community, een maatschappelijke organisatie die sinds 2021 bestaat, is het doel te zorgen dat er meer ICT-talent voor regio Utrecht wordt ontwikkeld, behouden en aangetrokken. Dat doen ze onder andere door projecten die zich richten op ICT-scholing, betere aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt en samenwerkingen aan te gaan, waaronder met ROM Utrecht Region. AI Hub Midden Nederland is er om digitale innovaties in Utrecht een boost te geven en te zorgen voor kennisverspreiding en deling op het gebied van AI. Met het team betrokken bij de EDIH zorgt Frederique er daarnaast voor dat bedrijven worden ondersteund met stappen in hun digitalisering en klaar zijn voor de toekomst.
Ondersteuning bij digitalisering
Het zijn hele monden vol, maar in de basis komt het erop neer dat zowel Marjolijn als Frederique het bedrijfsleven wil ondersteunen om richting te geven aan digitale uitdagingen. ‘De ontwikkelingen gaan razendsnel en tools en technologieën schieten als paddenstoelen uit de grond’, aldus Frederique. ‘De komst van ChatGPT heeft het nog wat concreter gemaakt en veel ondernemers voelen inmiddels de noodzaak om iets te doen met tech. Dat betekent niet dat je direct naar ChatGPT of andere AI moet, er zijn veel tussenstappen mogelijk. Wij zijn er om in de regio te bundelen wat wel en niet interessant is en ondernemers daar wegwijs in te maken. Je hoeft het wiel niet zelf uit te vinden, want het is enorm veelomvattend. Ik las gisteren nog dat er per dag minimaal tien bruikbare AI-tools worden gelanceerd. Voor een ondernemer is het niet te doen om uit te zoeken wat hij toe wil passen. Voor ons is het ons werk, wij hebben meer overzicht en kunnen ondernemers begeleiden bij het uitstippelen van een route die bij hen past.’
Veel ICT in Utrecht
Utrecht is een ijzersterke ICT-regio en onderschat zichzelf, vindt Marjolijn. ‘We staan niet bekend als ICT-regio, terwijl we dat wel zijn. Utrecht is thuisbasis van grote IT-bedrijven als Capgemini, Oracle, en VodafoneZiggo. Maar ook Bol.com is in feite een IT-bedrijf. Ook banken en mobiliteitsbedrijven als NS en ProRail zijn in vergaande mate bezig met techvragen en we hebben veel innovatieve start-ups. Zelfs de kleinere ondernemingen in de regio zetten behoorlijke stappen op dit gebied. De focus ligt in Midden-Nederland op “soft tech”, de “hard tech” zit meer in Eindhoven en Amsterdam. Dat levert dan ook met name bijbehorende talenten op, zoals consultants, webdevelopers, full stack developers en programmeurs. Utrecht heeft ontzettend veel talent rondlopen, waar mkb-bedrijven heel veel aan kunnen hebben, maar er is helaas nog altijd sprake van een mismatch tussen bedrijfsleven en onderwijs.’
Door middel van inmiddels zeventien lopende projecten probeert Marjolijn met U-TECH community die brug te slaan. ‘Onze ambitie is om in 2026 15.000 ict’ers aan het werk of in een opleiding te hebben. We richten ons veel op verborgen talent en omscholers, waarbij we kijken of ze interesse hebben in ICT. Dat stimuleren we via private en publieke opleidingen en we zijn heel nadrukkelijk bezig om samenwerkingen op te zetten tussen bedrijven, onderwijs en overheden. Dat is dé sleutel om de huidige mismatch op te lossen. Het onderwijs kan dat niet alleen, omdat zij minder goed in staat zijn om de vraag van de markt te volgen. Ons netwerk bestaat voor wat betreft onderwijs uit diverse onderwijsinstellingen in Midden-Nederland. Daarnaast doen we veel projecten in het onderwijs zelf; we laten basisschoolleerlingen bijvoorbeeld kennismaken met programmeren en zetten programma’s op voor middelbare scholen. Kortom; het opleiden doen we voor de korte termijn, aandacht voor ICT in het onderwijs moet voor de lange termijn meer interesse voor het vak ICT gaan opleveren. Ondernemers ondersteunen we door studenten in te zetten voor de digitale vraagstukken die ze hebben. Het is een win-win: studenten leren en ondernemers zijn geholpen. Het is een mix aan activiteiten die ervoor moet zorgen dat ICT-talent zo goed mogelijk benut wordt. Want dat er mensen nodig zijn, is wel duidelijk.’
Verbinding zoeken
Frederique sluit zich hierbij aan. ‘Ik zou ondernemers willen aanraden om meer betrokken te zijn bij het onderwijs en het onderwijs meer betrokken te zijn bij de markt. Zorg dat je op de één of andere manier weet wat er gebeurt. Wees gastdocent, haal studenten in huis zodat er een natuurlijke brug komt en het onderwijs ook weet wat er speelt. Dat lukt alleen door de verbinding aan te gaan. Sta open voor het lerende aspect. Best ingewikkeld, want het kost tijd en energie en levert wellicht niet direct iets op. Maar op de lange termijn gaat het je veel brengen. Loop bijvoorbeeld eens binnen bij één van onze events of rondetafelgesprekken. Een hele laagdrempelige manier om het onderwijs op te zoeken. En weet je echt niet hoe je aan moet pakken, dan kunnen wij op maat meedenken.’
Overigens zijn de twee niet bang dat AI ons werk over gaat nemen. ‘Nee hoor’, zegt Marjolijn, ‘er komen juist banen voor terug, en die zijn nog leuker ook! De impact is groot, maar het geeft ook weer nieuwe kansen voor bedrijven.’