home / nieuws / Vastgelopen Utrechtse jongeren opgeleid tot digitaal marketeer

Vastgelopen Utrechtse jongeren opgeleid tot digitaal marketeer

28 april 2022

Sociale onderneming The Young Digitals begeleidt al bijna drie jaar succesvol jongeren met een afstand tot de arbeidsmarkt naar een baan als digitaal marketeer. Waar ze begonnen in Den Haag met al snel een uitbreiding naar Rotterdam, heeft The Young Digitals er opnieuw een locatie bij. In april opende The Young Digitals in Utrecht. “Met de opening van onze vestiging in Utrecht zetten een we flinke stap in onze ambitie om zoveel mogelijk jongeren met afstand tot de arbeidsmarkt te begeleiden naar een online marketingbaan. Samen met onze partners zetten we alles op alles om de jongeren in de regio Utrecht en Gooi & Vechtstreek aan een duurzame baan te helpen.” Sjoerd Hauptmeijer, co-founder en CEO. 12 mei vindt de feestelijke opening in Utrecht plaats met sprekers als wethouder Linda Voortman en Michiel Dijkman, Executive Director, Economic Board Utrecht.

 

Schoolverlaters moeten doen waar ze goed in zijn
Uit onderzoek van het CPB blijkt dat 300.000 jongeren tussen de 16 en 27 jaar een afstand hebben tot de arbeidsmarkt. Vorig jaar verlieten 24.385 leerlingen het onderwijs zonder papiertje. Ruim 7% meer dan het jaar ervoor. Een combinatie van externe factoren en persoonlijke, sociale en financiële problemen zorgen voor uitval in het regulier onderwijs. Zonder diploma hebben deze jongeren vrijwel geen kans op een baan met toekomst. Tegelijk is er een grote vraag naar online marketeers.“Hier liggen de kansen voor onze jongeren,” zegt Hauptmeijer. “Deze jongeren zijn ‘online geboren’ en maken graag van hun beroep wat zij het liefste doen: online marketing en social media.”


Begeleiding naar een baan als online marketeer

In dit programma begeleidt The Young Digitals in drie stappen jongeren met talent maar die een moeilijke start maken, naar een baan als digital marketeer. 

 

In de eerste fase leren deelnemers in een gratis tienweekse training de belangrijkste basisvaardigheden over digitale marketing. De nadruk ligt op de praktijk. Elke week gaan de trainees op bedrijfsbezoek waar ze een passende casus krijgen om mee aan de slag te gaan. Zo zullen de trainees uit Utrecht een bezoekje brengen aan FC Utrecht. Na deze tien weken behalen de trainees een welverdient certificaat. 

 

Vervolgens komen deze jongeren in loondienst bij The Young Digitals, waar ze waardevolle werkervaring opdoen onder begeleiding van ervaren marketing professionals. Dit doen zij voor uiteenlopende bedrijven als VodafoneZiggo, Het Rijksmuseum en De Volksbank. 


Tijdens de derde stap worden deze jongeren begeleidt naar een nieuwe werkgever in de vorm van detachering met zicht op een vaste baan. 


Elk talent verdient een kans

The Young Digitals is goed op weg om jongeren door heel Nederland te helpen aan een baan met een toekomst. Co-founder Sjoerd Hauptmeijer ligt toe: “Wij staan in de startblokken om vroegtijdig schoolverlaters te helpen bij een kickstart van hun carrière. Immers, elk talent verdient een kans. En in de digitale wereld ligt hun toekomst!”

 

www.theyoungdigitals.nl